POZNO POLETJE IN TKM

Po TKM (=tradicionalna kitajska medicina) je med poletjem in jesenjo obdobje poznega poletja. Dnevi postajajo krajši, vendar nam je sonce še vedno naklonjeno v veliki meri. Na vrtovih in poljih se žanjejo pridelki, med tem ko določena hrana še čaka na jesensko žetev. Element, ki vlada temu obdobju je Zemlja. Pripada mu organ vranica in z njo povezan želodec. Zaužita hrana se preko vranice in želodca spremeni v hranljive snovi in energijo či (»qi«), ki potuje naprej po telesu.

V času poznega poletja je potrebno vranici posvetiti še posebno pozornost. Vranica je namreč v tem času bolj izpostavljena, saj ne mara vlage, za to obdobje pa je značilno prav vlažno podnebje. Po TKM vlažnost predstavlja težavo, ker vranica ni sposobna prenašati in preoblikovati telesnih tekočin, kar vodi do kopičenja vlage v telesu. Prevelika vlaga v telesu je lahko vzrok za šibko telo in utrujene mišice, lahko se pojavi tudi slabost in vrtoglavica. Prekomerna vlaga v telesu je kot upočasnjena reka, ki s časoma postane močvirje. Ko se v sistemu še poslabša, postane zapirajoča in strupena. Od tod lahko izvira vzrok za vrsto kroničnih bolečin in bolezni, fibromialgijo, kandido, debelost, ADHD, artritis. Posledica vlage so tudi ženske vaginalne težave, kot je povečan izcedek, ki je neprijetnega vonja.

V primeru, da uspemo ohranjati zdravje vranice ter želodca, nas bo element Zemlje podprl z močno mišično strukturo, živahno energijo, dobro presnovo in bistrim umom.

V nadaljevanju je nekaj nasvetov, kako lahko podpremo vranico:

  • PREHRANA

Med tem ko v začetku poletja telo potrebuje več surovega sadja in zelenjave, je v poznem poletju čas, da pričnemo jesti toplejšo hrano. Vranica ima rada kuhano hrano, toploto in okus sladkega. V to skupino živil spadajo navadne buče in muškatne buče, ki so po okusu zelo sladke. Sem spadajo še korenje, pesa, krompir, pastinak, čebula, česen, repa. Priporočljive so tudi vse leče in stročnice, saj vsebujejo veliko beljakovin in vlaknin ter regulirajo krvni sladkor v telesu. V prehrano je dobro vključiti še polnozrnata žita, kamor spadajo ajda, proso, teff (etiopsko proso), koruza, riž.

Sladkega okusa je tudi sadje, vendar naj ga ne uživamo preveč, saj ima po TKM lastnost hlajenja in vsebuje veliko sladkorja. V tem času nam je na razpolago veliko jagodičevja, breskev, marelic, jabolk itd. Bolje je, da pojemo celo in se izogibamo sadnim sokovom.

Kitajci pravijo, da je zajtrk najpomembnejši obrok, saj je či energija vranice in želodca na vrhuncu delovanja med 7. in 11. uro zjutraj. To pomeni, da je v tem času naša presnova najbolj učinkovita in zaužito hrano preoblikuje v energijo, ki jo bomo potrebovali čez dan.

Pri izbiri obroka se izogibajmo predelani, industrijski hrani, sladkorju, siru in mlečnim izdelkom ter mastni in ocvrti hrani. Ker vranica ljubi toplo, jo bomo z juho ali enolončnico najbolj razveselili.

Med uživanjem obroka je zelo pomembno, da ta čas namenimo izključno prehranjevanju in ga ne mešamo z delom, raznim branjem ali gledanjem televizije. Vzemimo si čas in pojejmo v miru, vsak grižljaj pa dobro prežvečimo. Jejmo le kadar in kolikor smo lačni. Prenajedanje zelo slabo vpliva na delovanje vranice.

  • GIBANJE

Za dobro presnovo je bistvenega pomena tudi gibanje. Intenzivnost gibanja prilagodimo svoji telesni pripravljenosti, nobeno pretiravanje nam namreč ne koristi.

  • ČUSTVA

TKM vsak organ povezuje z določenimi čustvi, saj so, poleg prehrane, tudi čustva odgovorna za ohranjanje zdravja.

Vranico TKM povezuje s čustvom skrb in z njo povezano sočutje. Pretirana skrb oslabi delovanje vranice, lahko se pojavi tesnoba, visok krvni tlak, srčne bolezni ter želodčne težave kot je refluks. Na pretirano zaskrbljenost verjetno vpliva tudi svet, v katerem živimo, kjer je vedno več ljudi preobremenjenih na svojih delovnih mestih.

Za obvladovanje stresa in skrbi se lahko poslužujemo tehnik, ki jih na vzhodu uporabljajo že več tisoč let. Ena najbolj znanih v našem svetu je joga, s katero lahko zelo lepo pričnemo dan. Z jutranjo jogo si razgibamo telo, umirimo um ter tako dosežemo radost, ki jo odnesemo s seboj v nov dan. Naš um lahko umirijo tudi tai-chi, či gong, razne dihalne vaje, meditacija in ne nazadnje vse, kar razveseljuje naše srce.

  • MASAŽA

Tradicionalna kitajska masaža lahko pripomore k boljši presnovi, saj se s stimulacijo akupunkturnih točk doseže boljša pretočnost energije či ter izboljšan krvni obtok v telesu.

VIRI:

  1. Crowell A. (2019). Late Summer’s Energetics–The Season Of The Earth Element. Pridobljeno 15. avgusta 2019 iz Aprilcrowell: http://aprilcrowell.com/asian-medicine/late-summers-energetics-the-season-of-the-earth-element/

  2. Crowell A. (2019). Late Summer–Eating With The Seasons. Pridobljeno 15. avgusta 2019 iz Aprilcrowell: http://aprilcrowell.com/asian-medicine/late-summer-eating-with-the-seasons/

  3. Euyansang. (2019). TCM: Understanding The Role Of The Spleen. Pridobljeno 10. maja 2019 iz Euyansang: http://www.euyansang.com.sg/en/tcm%3A-understanding-the-role-of-the-spleen/eystcmorgans5.html

  4. Harvey P. (2019). TCM and Summer. Pridobljeno 20. avgusta iz Shawellnessclinic: https://shawellnessclinic.com/en/shamagazine/tcm-and-summer/

  5. Innerworksacupuncture. (2019). Information overload: worry, obsession and the earth element in five element acupuncture, part I. Pridobljeno 20. avgusta iz Innerworksacupuncture: https://innerworksacupuncture.com/worry-obsession-and-the-earth-element-in-five-element-acupuncture-part-i/

  6. Shanghai College of Traditional Medicine. (1984). Acupuncture. Seattle: Eastland Press


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/darinkatuina/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:52 Stack trace: #0 /home/darinkatuina/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/darinkatu...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/darinkatuina/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 52